Donem veu als alumnes

Cada curs que engega de nou és diferent de l’anterior, les persones que el formen, nous plantejaments, nous projectes, noves energies…  Però la pandèmia ha fet que el curs 2020-2021, així com el darrer trimestre de l’anterior curs, sigui totalment singular, complex, diferent.

Des de l’AFA Pedralbes volem recollir aquestes sensacions amb  dos alumnes de l’Institut: la Berta López (BL) de 2n d’ESO i l’Oriol Janué (OJ) de 2n de Batxillerat i representant de l’alumnat de Batxillerat al Consell Escolar de l’institut.

– Com ha canviat, si creus que ho ha fet, la manera de relacionar-vos entre els companys? I amb els professors?

B.L. Crec que ha canviat una mica perquè ja no ens podem relacionar tant o tan lliurement com abans. Tot i que som grup bombolla, tampoc podem tenir tant contacte. Amb els professors no crec que hagi canviat tant com amb els companys, tot i que sí hi ha hagut algunes diferències, perquè mai hem tingut tant contacte com amb els companys, amb els que estem junts tot el dia. 

O.J. La relació entre els companys ha canviat sense cap mena de dubte. El sistema híbrid que patim els alumnes de batxillerat ha limitat les converses espontànies que apareixien entre classe i classe i, per tant, s’ha reduït la proximitat entre els companys. De fet, ens trobem en una etapa important, no tan sols per aprendre, sinó també per socialitzar. No podem fer-ho en aquesta situació, fora del cercle d’amics més proper. 

Amb els professors és fantàstic que, per fi, tinguin la iniciativa d’utilitzar el correu electrònic per posar-se en contacte amb els alumnes, i perquè nosaltres puguem presentar els nostres dubtes, sobretot fora de l’horari escolar. Sí que es fa més complicada la proximitat professor-alumne, sobretot en el sistema híbrid, ja que és impossible mantenir-la si la meitat dels dies de la setmana no els veus en persona.

– Què et sembla l’educació virtual? Creus que el futur educatiu va per aquí, ha vingut per quedar-se?

B.L. Crec que la pandèmia ha forçat a utilitzar molt més la tecnologia al sector educatiu. És probable que es continuï utilitzant l’educació virtual en un futur. Tot i que té els seus punt forts, jo crec que són més efectives les classes presencials ja que es pot interactuar i atendre més.

O.J. Penso que l’educació virtual té coses positives i negatives. És molt més còmode presentar deures pel moodle utilitzant el word que haver-los de fer a mà, els professors ens traslladen eines digitals per poder estudiar, és més fàcil posar-se en contacte amb el professor en cas de dubtes… Però els que hem patit el sistema híbrid notem, i és una opinió general, que la capacitat de mantenir atenció a les classes és limitada (pot no funcionar la connexió, el micròfon, poden trucar a casa, no podem cooperar amb els companys…).

El futur educatiu sense cap mena de dubte serà més digitalitzat de com l’hem conegut fins ara, però no es pot permetre que les classes siguin completament en línia, perquè llavors el factor de la socialització, que n’és un dels més importants que ha de garantir l’escola, estarà en perill.

– Quines experiències o moments destacaries del que heu viscut a l’Institut durant aquest primer trimestre? Tant positius com negatius?

B.L. Una de les coses que no ens va agradar va ser estar amb les finestres obertes durant les classes, perquè encara que ens haguéssim abrigat, de vegades passàvem fred. També, amb les mascaretes, se’ns feia estrany veure a un professor sense ella, ja que a molts d’ells encara no els coneixíem i eren diferents de com els imaginàvem. 

El tema de l’entrada al matí, entrar més tard, que ens mesurin la temperatura, anar tots junts a la classe, no poder anar sense un professor pels passadissos… també va ser diferent.

O.J. De moments positius, destacaria les dates en què els alumnes de batxillerat vam poder anar durant tots els dies de la setmana a l’institut, l’augment de demanda de treballs per part dels professors per via digital (correu, moodle…) enlloc de treballs manuals, la ràpida adaptació del professorat, en general, en fer classes per videoconferència, entre d’altres.

De moments negatius, les classes del model híbrid, en què sortim perdent tant alumnes com professors, i que no respectessin la setmana d’exàmens de batxillerat, que permetia una millor preparació per part de l’alumnat de cara als trimestrals.

– De les noves normatives, quines consideres que s’haurien de mantenir un cop passi aquesta situació i quines trauries avui mateix?

B.L. La norma de rentar-se les mans, amb gel hidroalcohòlic, cada vegada que entrem o sortim d’un lloc s’hauria de mantenir. Perquè, al final, és un tema d’higiene que s’ha de fer tant en temps de pandèmia com en qualsevol situació, i que gràcies al Covid ens hem acostumat a fer-ho. 

Pel que fa a la mascareta, és veritat que ha ajudat a que no es contagien tantes altres malalties o un simple refredat. Per una part, convindria seguir portant-la, però no és imprescindible. Jo treuria mesurar la temperatura abans d’entrar, perquè no ho considero el més important.

O.J.  Salvaria l’augment de l’ús d’eines digitals per part dels professors per permetre’ns enviar treball de manera digital, molt més ecològic i còmode que haver-los de presentar escrits a mà i  també l’existència de gel hidroalcohòlic a les aules. Treuria avui mateix el sistema híbrid que no és bo ni per a l’aprenentatge ni per a la salut mental.

Entrevista feta per: Miquel Àngel Cordero i David Pérez

Membres de la Junta de l’AFA de l’ Institut Pedralbes

Els comentaris estan tancats.

Gràcies a Wordpress.com.

Up ↑

Create your website with WordPress.com
Per començar
%d bloggers like this: